Kodanikuühiskond

Kodanikuühiskond hõlmab omaalgatuslikku koostööd oma huvide järgimiseks ning avalike asjade arutamises ja otsustamises osalemiseks, samuti seda koostööd võimaldavaid ühendusi, võrgustikke ja institutsioone.

Analüüsime, kavandame ja koordineerime kodanikuühiskonna valdkonna riiklikku poliitikat, et tagada turvalise ja avatud ühiskonna kujundamisel riiklike struktuuride, kohalike omavalitsuste ja kodanikuühenduste tõhusam koostöö.

Kodanikuühiskonnas on oluline roll vabatahtlikel, keda tegutseb enim keskkonnakaitse, loodushoiu, säästva eluviisi, kohaliku elu edendamise, noorsootöö ning lastega töötamise valdkonnas. Abipolitseinike ning vabatahtlike maa- ja merepäästjatena panustavad vabatahtlikud ka siseturvalisuse tagamisse.

Kodanikuühiskonna strateegilise arendamise alus on Riigikogus 2002. aastal heaks kiidetud Eesti kodanikuühiskonna arendamise kontseptsioon.

Toetame vabaühenduste arengut

Sihtasutus Kodanikuühiskonna Sihtkapital (KÜSK) korraldab taotlusvoore, toetab vabaühendusi arendavaid tegevusi ja soodustab vabaühenduste rahvusvahelist koostööd. KÜSK koordineerib ka kodanikuühenduste konsultantide tööd maakondlikes arenduskeskustes ning on „Kodanike, võrdõiguslikkuse, õiguste ja väärtuste programmi“ kontaktpunkt.

Strateegilised partnerid

Siseministeeriumi strateegilised partnerid aastatel 2021-2024 "Sidusa Eesti arengukava 2021-2030" programmi "Kogukondlik Eesti" elluviimisel on konkursi tulemusel:

  • aktiivsete elanike suunal Vabaühenduste Liit ja MTÜ Maakondlikud Arenduskeskused, kes tõstavad Eesti elanike teadlikkust kodanikuühiskonna toimevormidest ja vabaühendustest ning nõustavad ja toetaevad vabatahtlikke kaasavaid organisatsioone;

  • hoolivate ja võimekate kogukondade suunal MTÜ Sotsiaalse Innovatsiooni Labor, kes toetab süsteemset ja võrgustikupõhist kaasamist kohalikul tasandil ning suurendab kogukondade koostööd kohaliku omavalitsuse ja riigiga;

  • võimekate vabaühenduste suunal Vabaühenduste Liit ja MTÜ Maakondlikud Arenduskeskused, kes aitab kaasa vabaühenduste majanduslike teadmiste ja oskuste parandamisele;

  • võimekate sotsiaalsete ettevõtete suunal MTÜ Sotsiaalsete Ettevõtete Võrgustik, kes aitab oma tegevustega kaasa sotsiaalsete ettevõtete tegutsemiskeskkonna parandamisele ning töötab selle nimel, et sotsiaalsed ettevõtted oleksid jätkusuutlikud.

Siseministeeriumi strateegilised partnerid aastatel 2023-2026 "Sidusa Eesti arengukava 2021-2030" programmi "Kogukondlik Eesti" alusel kogukonnakeskse valitsemisviisi juurutamisel on konkursi tulemusel:

  • Eesti Külaliikumine Kodukant
  • MTÜ Eesti Rahvaülikoolide Liit ja MTÜ Maakondlikud Arenduskeskused

Mõlemad partnerid viivad ellu piirkondlikele kogukondadele suunatud praktilisi tegevusi kogukonnakeskse lähenemisviisi mudeli rakendamiseks ning kavandavad, korraldavad ja viivad kogukondades läbi elanikkonnakaitse kriisivalmiduse ja kodanikukaitse alaseid koolitusi koostöös erinevate osapoolte, sh kohalike omavalitsuse üksuste ja riigiasutustega.

 

Seotud viited:

Eestis teeb umbes 60 protsenti kohalikest omavalitsustest avalike teenuste osutamisel mittetulundusühingutega (MTÜ) koostööd. Enim delegeeritakse MTÜ-dele avalike teenuste osutamist sotsiaal-, spordi ja kultuuri valdkonnas.

Delegeerimise eesmärk on parandada teenuse kvaliteeti ja kättesaadavust ning tõsta avalike teenuste osutamiseks vajalikku üldist võimekust. Ehkki teenuse osutamine antakse üle MTÜ-le, jääb vastutus ja kontroll teenuse pakkumise üle omavalitsusele.

Kui tunned huvi, kuidas avalikke teenuseid vabaühendustele delegeerida, võib abi olla allolevatest juhendmaterjalidest.

Paljud kodanikualgatused sünnivad ja leiavad aset kogukondades, sõprus-, tutvus- ja naabruskondades. Kohaliku tasandi kodanikuaktiivsuse tõstmiseks on Siseministeeriumi üks prioriteetne suund kodanikuühiskonna arendamisel kogukondade võimestamine.

Tutvu heade näidetega kohaliku omavalitsuse ja kogukonna koostööst

Tutvu 2022. aastal läbi viidud kohalike omavalitsuste ja kogukondade arenguprogrammi tulemustega (lisamisel)

Loe teatmikus „Kirik keset küla“ ilmunud artiklit rohujuuredemokraatia arendamise mudelist, kogukonnakesksest valitsemisviisist ja erinevate osapoolte, sh usuorganisatsioonide, rollist

Eesti kodanikuühiskonna arengu kontseptsioon

Arendame kodanikuühiskonna ning riigi koostööd. Riigikogu korraldab EKAKi elluviimise ja kodanikuühiskonna arengu arutamiseks igal teisel aastal vastavasisulise olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelu. Loe lähemalt komisjoni, selle liikmete ja kontseptsiooni rakendamise kohta.

Loe veel

Kogukondliku Eesti programm

Töötame selle nimel, et parandada Eesti kodanikuühiskonna üldist elujõulisust.

Alates 2021. aastast seab kodanikuühiskonna valdkonna arendamise suunad Sidusa Eesti arengukava 2021–2030 ja selle programm „Kogukondlik Eesti“. 

Programmi üldeesmärk on tugev kodanikuühiskond ning sellest lähtuvalt keskendutakse eesmärkide täitmisel kodanikuühiskonna mõju suurendamisele ja arengu toetamisele. Selle oluline osa on tõsta vabatahtlikus tegevuses osalevate elanike osakaalu, toetada kogukondlike algatusi, suurendada vabaühenduste tegutsemisvõimet ja parandada Eesti kodanikuühiskonna üldist elujõulisust.

Stenbocki maja

Antisemitismivastaste meetmete kontseptsioon

Vabariigi Valitsus kiitis 29. aprilli 2021 kabinetinõupidamisel heaks antisemitismivastaste meetmete kontseptsiooni.

 

Läbipaistev rahastamine

Soovime luua kodanikuühenduste riikliku rahastamise terviklik süsteem riigi- ja kohaliku omavalitsuse tasandil.

Loe veel

Riigieelarvelised toetused

Toetame mittetulundusühinguid, sihtasutusi ja muid organisatsioone, kelle tegevus on suunatud siseturvalisuse ja sidusa ühiskonna arendamisele.

Loe veel
Euroopa kodanikualgatus mobiilis

Euroopa kodanikualgatus

Tutvu kodanikualgatustega ja tee oma hääl kuuldavaks! Euroopa kodanikualgatus on üleskutse Euroopa Komisjonile seadusandliku ettepaneku tegemiseks valdkondades, kus Euroopa Liidul on õigusloomepädevus.

Loe veel

Huvitavaid fakte ja statistikat

Kui suur on Eesti kolmas sektor?

Registrite ja Infosüsteemide Keskuse andmetel on Eestis umbes 23 000 mittetulundusühingut ja sihtasutust. Neist umbes 800 on sihtasutused. 
Samas ei kirjelda MTÜ-de arv olukorda tõeselt, sest hinnanguliselt võib kolmandik MTÜ-dest olla passiivsed. Passiivseteks loetakse MTÜ-sid, mis ei ole registrist kustutatud, kuid mis ajutiselt või alaliselt ei tegutse.

Nii on MTÜ-de ja SA-de arv pigem kvantitatiivne näitaja, mis ei iseloomusta kodanikuühiskonna institutsionaliseerumise taset ega mitmekülgsust. Ühenduste aktiivse tegutsemise tunnuseks on palgaliste töötajate arv ning majandusaasta aruande esitamine.

Statistikaameti andmetel 2020. aastal oli palgaliste töötajatega MTÜ-de osakaal 22,5 protsenti. 9300 statistilisse profiili kuuluvatest MTÜ-del, sealhulgas korteriühistul, on vähemalt 1 palgatöötaja.

Kodanikuühiskonna roll töökohtade loomises

Hinnanguliselt annavad ühendused tööd 4-5% tööjõulisest elanikkonnast. Kui vaadata kõiki kolmandas sektoris töötavaid inimesi, jääks kodanikuühiskonna osakaal töökohtades Statistikaameti 2011. aasta andmetel 7,5 protsendi juurde. Samal ajal oleks Maksu- ja Tolliameti andmetel MTÜ-de ja SA-de töötajate osatähtsus kokku veidi üle kaheksa, MTÜ-des eraldi aga pisut alla viie protsendi. Enamik ehk umbes 95 protsenti MTÜ-sid on nii-öelda mikroettevõtte tasemel, andes tööd ühele kuni üheksale inimesele.

Kas kõik MTÜ-d on kodanikualgatuslikud?

Oluline on eristada kodanikualgatuslikke avalikes huvides tegutsevaid MTÜ-sid ja riigi- või kohaliku omavalitsuse üksuse poolt asutatud või selle valitseva mõju all olevaid MTÜ-sid. 2021. aasta lõpu seisuga teostavad ministeeriumid, kohalikud omavalitsused ja põhiseaduslikud institutsioonid riigi nimel asutajaõigusi 60-s riigi asutatud sihtasutuses.

Üldist statistikat

  • Kodanikuühiskonna Sihtkapital (KÜSK) toetab vabakonda igal aastal umbes 1,8 miljoni euroga.
  • Eesti umbes 4600 külas on üle 900 külaseltsi ja -seltsingu, enam kui 550 mandaadiga külavanemat ning ligi 300 külamaja (Eesti Külaliikumine Kodukant, "Külaliikumise ja tugisüsteemi kaardistus 2020).
  • 2020. aasta seisuga andsid 90 protsenti Eesti kohalikest omavalitsustest vabaühendustele projektitoetusi ning 86 protsenti tegevustoetusi. Võrreldes 2016. aastaga on need näitajad kasvanud (Tallinna Ülikool, "Kohalike omavalitsuste vabaühenduste rahastamise analüüs 2021").
  • 2019. aastal vabatahtlikke väljastpoolt organisatsiooni kaasasid oma tegevusse 53 protsenti MTÜ-dest ("Kodanikuühiskonna arengukava mõjude vahehindamine 2019").
  • 2019. aasta seisuga oli 30 protsendil vabaühendustest kogemusi avalike teenuste osutamisega. Neist omakorda 63 protsenti osutasid avalikke teenuseid 2018. aastal (kõigist MTÜ-dest moodustas see 19 protsenti) ("Kodanikuühiskonna arengukava mõjude vahehindamine 2019").
  • 2020. aastal oli Statistikaameti andmetel 22,5 protsendis MTÜ-dest palgalisi töötajaid.
  • 2020. aastal oli Maksu- ja Tolliameti andmetel MTÜ-de ja SA-de deklareeritud füüsiliste ja juriidiliste isikute annetuste maht 31,3 miljonit eurot. Koos anonüümsete ja välismaiste annetustega on annetuste maht 2020. aasta seisuga 48,9 miljonit eurot. Tulumaksusoodustusega vabaühenduste nimekirja kuulub 2 591 organisatsiooni. 
  • Sotsiaalsete ettevõtete võrgustiku andmetel 2019. aastal Eestis oli 128 sotsiaalset ettevõtet, mis olid tööandjaks 1759 inimesele. Sotsiaalsete ettevõtete tulu moodustas 44,8 miljoni eurot.
  • Vabatahtlike osakaal Eestis on 2018. aasta andmetel 49 protsenti. Euroopa kõrgeim vabatahtliku tegevuse määr – 50 protsenti – on Norras, Rootsis ja Hollandis ("Vabatahtlikus tegevuses osalemise uuring 2018").
  • Eestis on vabatahtliku tegevuse panus SKP-sse umbes 1% ("Vabatahtlikus tegevuses osalemise uuring 2018"). 

Последнее обновление 11.07.2023